Vakantievijfdaagse Erica

In Erica (ZO-Drenthe) heeft de diaconie, met hulp van veel gemeenteleden en anderen, een vakantievijfdaagse georganiseerd voor vijf moeders met kinderen uit Rotterdam. Twee diakenen namen het initiatief en kregen de volledige medewerking van de diaconie & zendingscommissie, die enthousiast reageerde. Het traject van idee tot uitvoering nam ongeveer anderhalf jaar in beslag. Ze bedachten allerlei activiteiten, zochten steun, geld en medewerking. In een draaiboek hebben ze alles vastgelegd.

Logeren in de kerk

Bijzonder is dat er in de kerk gelogeerd werd. De kerk in Erica met alle zalen erbij blijkt geschikt. Er is voldoende ruimte om slaapkamers te maken, een geschikte keuken en voldoende toiletten. Maar er komt regelwerk bij kijken, veel regelwerk. Zou het ook van de burgerlijke gemeente mogen? Een kerk heeft nu eenmaal geen woonbestemming. En… wie worden uitgenodigd?
Een gemeenteadviseur gaf een lijstje met namen van organisaties. Zo werd in de zomer van 2013 contact gelegd met het Wijkpastoraat Oude Noorden in Rotterdam. Een groep moeders met kinderen werd uitgenodigd.

Mobiele douche

Toestemming van de gemeente kwam er, al moesten er wel brandmelders worden aangelegd. Ook werd er een mobiele douche gehuurd via een bouwbedrijf. Bedden, beddengoed, handdoeken, eten, speelgoed, potten en pannen, het werd allemaal geregeld. De bedden kwamen uiteindelijk van een tweedehands winkel die een partij had staan, ook geschikt voor verhuur. De kookploeg werd geleid door een gemeentelid. De was werd gedaan door gemeenteleden. Twee diakenen sliepen bij toerbeurt in de kerk.

Dierentuin en trekschuit

Het programma bestond uit bezoeken aan attracties in de buurt. Erica ligt in een mooie, rustige omgeving en er zijn voldoende dingen te bedenken voor gezinnen waar je lopend of met de fiets naar toe kunt. De fietsen werden door de plaatselijke fietsenhandel gratis ter beschikking gesteld. De supermarkt – waar een van de diakenen werkt – gaf activiteitenvouchers. Daardoor kon ook de dierentuin in Emmen worden bezocht voor een betaalbaar bedrag. Een boottocht met een snikke – de trekschuit door het kanaal bij Erica – zorgde nog voor verwarring, want in de sluis dachten de dames dat ze kopje onder zouden gaan! Gelukkig hielden we het droog. Vrijwilligers uit de gemeente gingen ook mee, en zo ontstonden er ook weer leuke gesprekken over en weer.
’s Avonds was er steeds koffie voor iedereen in de gemeente, zodat veel mensen meededen. De zondagse kerkdienst stond in het teken van ‘Vriendschap’. Dat was de enige activiteit die voor iedereen verplicht was. Maar ook dat vonden de vakantiegasten leuk.

De gasten

De vijf moeders zijn lid van een moedergroep van Wijkpastoraat Oude Noorden. In hun dagelijks leven hebben de vrouwen veel stress. Zij leven behoorlijk geïsoleerd, zijn eenzaam of hebben te weinig geld omdat ze geen werk hebben of omdat ze hier zijn gekomen als vluchteling. In de moedergroep ontmoeten de vrouwen elkaar iedere week op donderdagochtend. Ze ontbijten samen en bespreken met elkaar dagelijkse dingen en helpen elkaar zo verder. De vrouwen die in Erica verblijven, zijn op deze moedergroep met elkaar bevriend geraakt.
De vrouwen mogen anderhalf jaar meedoen met de moedergroep en maken daarna weer plaats voor andere vrouwen in de wijk. AI blijft iedereen welkom bij het open programma.
In oktober gaan diakenen en leden van de projectgroep uit Erica op bezoek in Rotterdam.

“Hier is geen stress”

Moeder Irene zegt met nadruk: “De mensen in Erica zijn erg behulpzaam en zorgzaam. Met het eten houden ze rekening met iedereen, we eten halal en ook geen rundvlees. We doen heel andere dingen dan thuis, wij kijken hier geen tv, en dat mis ik ook niet.” Devika vult haar aan: “We zijn druk bezig en toch is er geen stress zoals thuis. Hier hoeven we niet te zorgen dat er eten is, niet af te wassen of te koken en te poetsen.” “In Rotterdam is wel veel stress en de stilte hier is fijn, maar ik zou ook niet zonder de stad kunnen. Het is fijn dat de kinderen hier zo kunnen rondlopen. We hoeven niet zo op te letten. Mijn zoon kan thuis niet alleen de straat op en hier wel”, verwoordt Irma nog een verschil.

Het Kruispunt
Heidebloemstraat 2
7887 EB Erica
www.pkerica.nl/diakonie

Bekijk ook een video over het project.