Het Budgetspel

Wil je werken aan bewustwording over armoede in Nederland, dan blijkt het spelen van ‘Het Budgetspel’ een heel goede werkvorm te zijn. Het is niet bedoeld om mensen met een laag inkomen te leren budgetteren. Het is bedoeld om mensen met een goed inkomen te laten ervaren hoe moeilijk het is om de eindjes aan elkaar te knopen als je van het minimum moet leven en voor welke keuzes je dan staat. Het werkt als een sterke eye-opener op avonden met groepen rond het thema armoede. In het budgetspel wordt zowel aandacht besteed aan de financiële kant van het leven op een minimum als aan de sociale gevolgen daarvan.

Het doel van het spelen van het budgetspel is:

• Inzicht geven in de financiële situatie van mensen die van een minimuminkomen moeten rondkomen. Vrouwen en kinderen nemen daarbij een belangrijke plaats in.
  • Confronteren met de keuzes die mensen met een minimuminkomen moeten maken.

Aansluitend liggen er kansen om:

• Boven water halen van vooroordelen en deze proberen te veranderen in de richting van een meer genuanceerde en waarheidsgetrouwe kijk op de situatie van moderne armen.
  • Een bijdrage te leveren aan bewustwording van politieke beleidsvragen en -keuzen inzake moderne armoede en de relatie tussen verrijking en verarming.
  • Een opening en uitnodiging te bieden tot het aangaan van bondgenootschap tussen minima en niet-minima.

Downloaden

De onderdelen van het spel zijn niet te bestellen, maar wel gratis te downloaden en zelf te printen.

• Klik hier om de handleiding voor de spelleider te downloaden.
  • Klik hier om de situatieschetsen en voorbeelduitgaven te downloaden.
  • Klik hier om het spelbord te downloaden in A4-formaat.
    Klik hier om het spelbord te downloaden in A3-formaat.