Repair Café Hoofddorp

Dat Kerkcentrum De Ark een Repair Café huisvest, heeft alles te maken met de leus uit het logo: ‘Weggooien? Mooi niet!’ Het is een mooie en concrete ‘vertaling’ van duurzaamheid.
Duurzaamheid kwam bovendrijven uit gesprekken in het Meer-Minder-Fonds van De Ark. “Kunnen we méér doen voor arme landen door zelf minder te doen?” Het begon met kritisch kijken wat je nodig hebt: van minder autorijden of chips tot ‘niet van alles meteen twee kopen’. Minder gauw spullen weggooien werkt ook besparend en is tegelijk beter voor een leefbare aarde. Duurzaamheid dus. We lazen over Repair Cafés.
Een Repair Café is een gratis toegankelijke bijeenkomst, die regelmatig terugkeert, waarbij vrijwilligers uit de buurt andere buurtgenoten helpen met het repareren van hun kapotte spullen. Zo kunnen ze van elkaar leren. Contacten tussen buurtgenoten is ook een speerpunt: dat zit in het woord ‘Café’. En zo wordt de afvalberg een klein stukje lager, maar vooral gaan mensen bewuster om met kapotte artikelen in en om huis. En zo kunnen mensen die het minder hebben defecte spullen makkelijker laten maken en hoeven dus minder nieuw te kopen.
Kerkgemeenschap De Ark begon serieus over een Repair Café te denken en ontdekte dat het Natuur en Milieu Centrum Haarlemmermeer en GroenLinks hetzelfde deden. De handen werden ineen geslagen en op 15 mei 2013 startte het Repair Café in De Ark.

Hoe werkt het?

Op de derde woensdagmiddag van de maand wordt de hal van De Ark een soort ontmoetingsruimte, een beetje een café. Bij de deur zitten twee gastvrouwen/heren, die iedereen die binnenloopt met een kapot apparaat vragen een formuliertje in te vullen. In de clubruimte staan werktafels in een hoefijzer. Erachter zitten vrijwilligers: sommige zijn handig in elektronica, andere meer in ‘klusjes-van-alles’, weer anderen hebben een naaimachine voor zich staan en kunnen bijvoorbeeld scheuren repareren, zomen uithalen of knopen aanzetten. Buiten of in de kerkzaal ligt een groot zeil. Daar staan de fietsenmakers klaar om banden te plakken of kabeltjes te vervangen. Die moet je wel even zelf kopen bij de fietsenwinkel.
Die vrijwilligers zijn geworven door oproepen in kerkbladen, huis-aan-huisbladen en het regionale dagblad. Verrassend: binnen een paar weken waren er zo’n 25 reacties. Mensen die al tijden met ziekte of in de WAO thuis zaten en zo graag weer onder de mensen wilden komen om zich nuttig te maken. Handige mensen die graag klaar staan voor een ander, soms met een drukke baan, “maar die ene vrije middag in de maand heb ik graag over voor het plezier, als die oude bandrecorder het weer doet en die bejaarde de banden met zijn muziek weer kan draaien”.
Vrijwillige bijdragen
De meeste reparateurs vinden het prettig hun eigen gereedschap mee te nemen, maar een paar basismaterialen of duurdere gereedschappen heeft het Repair Café aangeschaft. Waarvan? Van de vrijwillige bijdrage van vijf euro die we vragen. Als dat teveel is, mag minder ook – geen probleem. Andere inkomsten zijn er niet.
Omdat ook andere buurplaatsen een Repair Café wilden, is er een stichting opgericht. Najaar 2015 is het derde Repair Café geopend, met eigen plaatselijke vrijwilligers.

Meer weten?

Neem contact op met Rien Wattel, oud-predikant van De Ark, secretaris van de Stichting Repair Café Haarlemmermeer, rien.wattel@quicknet.nl.
Of kijk op de Facebook-pagina van Repair Café Haarlemmermeer.

Dit artikel verscheen eerder in ‘Betrokkenheid troef’.
Klik hier om hier meer over te lezen.