De Omdenkers in Delft

de-omdenkersKlik hier om dit artikel te downloaden als pdf-document.

“Wanneer het leed van mensen in armoede wordt genegeerd, leven zij in isolement. Theater is het medium bij uitstek om dit te doorbreken. Het geeft mensen de kans hun weinig gehoorde verhaal van armoede te vertellen op een poëtische, creatieve manier die voor iedereen toegankelijk is. Zo geeft theater stem aan het ongehoorde: stille armoede. Zo brengt het ’t onzichtbare over het voetlicht: verborgen armoede. En zo doorbreekt het ’t isolement.”

De Joseph Wresinski Cultuur Stichting, gelieerd aan ATD Vierde wereld, brengt theatervoorstellingen waarbij de allerarmsten aan de wieg van de projecten staan. Zij bepalen in samenwerking met professionele theatermakers vorm en inhoud. Mensen in armoede volgen gedurende anderhalf jaar, 2 tot 4 volle dagen per week, een theater- en muziekopleiding. Tegelijkertijd ontwikkelen zij de inhoud van de producties. De voorstellingen maken indruk, maken bewust en maken tongen en emoties los.

De Omdenkers naar Delft

De Raad van Kerken Delft haalde de voorstelling ‘De Omdenkers’ in 2015 naar de Vierhovenkerk. Deze muziektheaterproductie is speciaal ontwikkeld voor kerken en organisaties op het terrein van armoede. De doelstelling van het project is om de kennis van armoede te verdiepen en zodoende een beroep te doen op onze solidariteit met mensen die leven in zeer kwetsbare situaties. De Omdenkers is een voorstelling die aanzet tot het overdenken van het samen leven.
Een paar fondsen, het Delftse ‘Pact tegen de Armoede’ en enkele diaconieën van lidkerken van de Raad van Kerken Delft maakten het optreden financieel mogelijk.

Spookburgers

de-omdenkers-2De Omdenkers is een muzikale theatervoorstelling met humor, over spookburgers met een stoutmoedig plan. Spookburgers zijn mensen die bij geen enkele gemeente zijn ingeschreven en daardoor geen rechten hebben. Ze leven, ademen, vechten voor hun bestaan en hebben lief, maar op papier bestaan ze niet. Ze zijn illegaal. Nederlanders en toch illegaal? Het komt vaker voor dan gedacht.
Roos, een van de figuren uit De Omdenkers, is spookburger. Net als Lisa en haar man Karel, en Agnes, Michael, Leon, Alphons… Door teveel ongeluk getroffen, is hun leven op dood spoor beland. Ze wonen illegaal op een camping. Dat kan zo niet duren. Ze moeten hun verhaal kwijt. Maar waar, bij wie? Op radio of TV? In de krant? Bij de wethouder? De pastoor? Ze hebben een stoutmoedig plan en betreden het enige podium dat voor hen open staat: het toneel. Want: “Als wij ons verhaal kunnen vertellen, kunnen wij de wereld een duwtje geven. En als wij de wereld een duwtje kunnen geven, kijken de mensen in het dorp misschien eindelijk op.”

Een indringend optreden

Op de middag van de uitvoeringsdag werden tribune en podium door de theatergroep zelf opgebouwd in de kerkzaal in de Vierhovenkerk. De zaal onderging een fantastische metamorfose. Alleen al deze opstelling bracht het optreden in een sfeer die direct verbinding bracht met het indringende optreden door de groep. Er werd een wereld getoond die voor de meeste bezoekers ver af staat van hun dagelijkse wereld en die – zo was de boodschap – dichterbij kan zijn dan we ons realiseren. Ongeluk, pech, ziekte en werkloosheid kunnen je leven totaal op zijn kop zetten. Maar je kunt er ook uitkomen; ook dat deel werd met verve en karakter getoond.
De bezoekers waren getuige van een bijzonder optreden. Na afloop was er, zoals altijd bij deze voorstellingen, een nagesprek met publiek, acteurs en regisseur. Dat verdiept de bewustwording nog meer. Ook na de opvoeringsdag is er nog lang doorgepraat over wat er over de bühne kwam.

Raad van Kerken Delft
Strawinskylaan 33