Bordspel 7 Werken, Leiden

Op 20 november 2016 eindigde het door paus Franciscus afgekondigde Heilig Jaar van de Barmhartigheid. In de bul waarmee de paus dit jaar aankondigde, schreef hij: “Laten wij opnieuw de werken van lichamelijke barmhartigheid ontdekken: te eten geven aan de hongerigen, te drinken geven aan de dorstigen, de naakten kleden, de vreemdelingen opnemen, de zieken bijstaan, gevangenen bezoeken, de doden begraven.”

Dit inspireerde Diaconaal Centrum De Bakkerij in Leiden tot het vervaardigen van een bordspel rond de Zeven Werken van Barmhartigheid. Tijdens een Diaconaal Weekend in november 2016 (in de week van het feest van Sint Maarten) was het bordspel ‘7 Werken’ voor het eerst te bewonderen in de kerken in Leiden.

Het spel

Het bordspel ‘7 Werken’ oogt op het eerste gezicht als een eenvoudig Ganzenbordspel, aangevuld met wat kleurige kaartjes. Maar in feite is ‘7 Werken’ een lastig strategisch spel vol verrassingen, dat alle spelers op de proef stelt. Het spel werkt met opdracht- en hulpkaarten rond de Zeven Werken van Barmhartigheid, die laten zien hoe barmhartigheid in onze tijd praktisch vorm kan krijgen. Het spel draait vooral om vragen als: hoe barmhartig ben jij zelf eigenlijk? Stuur je vooral op eigen kracht of durf je anderen om hulp te vragen? En in hoeverre kun je dan vertrouwen op de barmhartigheid van je medespelers? De winnaar van het spel is degene die als eerste de finish op vakje 52 weet te bereiken en al zijn hulpkaarten volledig heeft gebruikt of weggegeven.

Ook spelen?

Iedereen kan het spel gratis downloaden vanaf de website van Diaconaal Centrum De Bakkerij in Leiden of een fysiek exemplaar bestellen.

Meer weten of bestellen?

Informatie en downloaden:
www.debakkerijleiden.nl/nieuws/2016/11/download-bordspel-7-werken
Tegen de kostprijs van € 5,- (exclusief bezorgkosten) ook te bestellen via:
info@debakkerijleiden.nl