Actie Vakantietas, Hengelo

Actie VakantietasVoor kinderen die in armoede opgroeien duurt de zomerperiode erg lang. Ze gaan niet op vakantie en moeten zich dus zes weken thuis vermaken. Aan de oproep van Kerk in Actie om als kerken aan deze kinderen een tas te geven met wat spulletjes om in de zomer mee bezig te zijn, is groot gehoor gegeven! In het hele land doen kerken mee. Bijvoorbeeld in Hengelo.
Mevrouw Diet Bril van de protestantse Gemeente Hengelo is blij met de actie: “Op de website van Kerk in Actie kwam het bericht van de Actie Vakantietas voorbij. Wij werden hier erg enthousiast van. Dankzij het duidelijke stappenplan van Kerk in Actie konden wij direct met onze voorbereidingsgroep aan de slag gaan.”

Vakantietas-actie-zondag

De rugtassen konden gratis worden aangevraagd bij Kerk in Actie. Het vullen van de rugzak vol hebbedingetjes en knutselmateriaal werd in Hengelo zelf gedaan.”De eerste vraag die bij ons opkwam”, vertelt mevrouw Bril,”was wat het ging kosten. We hebben activiteiten bedacht die geld op zouden leveren en onze plannen voorgelegd aan de diaconie. Toen we groen licht kregen, zijn we direct met concrete acties begonnen.”
De laatste zondag van mei werd in de gemeente Hengelo uitgeroepen tot ´Vakantietas-actie-zondag´. Voorafgaand aan de diaconiecollecte heeft de voorbereidingsgroep de Vakantietas geïntroduceerd aan de hand van een flyer die aan het einde van de dienst werd uitgedeeld. Mevrouw Bril:”Als werkgroep wilden we graag dat het project door de hele gemeente gedragen zou worden. De diaconie stond sowieso garant voor de actie, maar hoe mooi zou het zijn als de gemeenteleden zelf een duit in het zakje zouden doen. En dat hebben ze ook gedaan!”

Spontane hulp

Er kon op drie manieren geld gedoneerd worden: via de diaconiecollecte op de actie-zondag, op de bankrekening van het College van Diakenen en in de hele maand juni stond er een collectebus in de foyer van de kerk. Dit leverde het mooie bedrag van 1700 euro op.
Maar er werd niet alleen in financieel opzicht fantastisch bijgedragen. Een grote groep gemeenteleden bood zich aan om te helpen bij het maken van gelukspoppetjes die aan de tassen werden gehangen, en ook voor het vullen van de 160 tassen.”De tassen werden verspreid via de Voedselbank Midden-Twente en waren niet alleen bedoeld voor kinderen in Hengelo, maar ook voor kinderen in Borne en de Hof van Twente. We wilden dat de actie echt voor alle kinderen in het verspreidingsgebied zou zijn.” De werkgroep legde daarom ook contact met de diaconieën van de protestantse kerken in Borne en Goor. Zij waren graag bereid de kosten voor de tassen in hun gemeenten voor hun rekening te nemen.

Vullen van de tasjes

Een goede voorbereiding is het halve werk. De Bethelkerk werd opengesteld voor het maken van de poppetjes en het vullen van de tassen. De werkgroep heeft goed nagedacht over welke spulletjes er in de tas moeten komen, hoe de actie gepromoot moet worden en hoe de spulletjes voordelig ingekocht konden worden.”Naast hebbedingetjes, spelletjes en knutselmateriaal zaten er in de tassen van de 110 kinderen uit Hengelo ook nog bonnetjes voor ijsjes. De bonnen zijn al door ons betaald en kunnen de kinderen op een eigen moment inleveren bij de plaatselijke ijscoman,” vertelt mevrouw Bril.

Ook meedoen met de actie Vakantietas?

De Actie Vakantietas is in 2018 heel succesvol geweest en zal daarom in 2019 worden herhaald. De tassen kunnen gedurende het jaar besteld worden via www.kerkinactie.nl/vakantietas. Bestellingen worden verzameld en in juni 2019 worden alle tassen verzonden.
Voor het uitvoeren van de Actie Vakantietas is ook een stappenplan gemaakt, die op de website van Kerk in Actie te lezen en te downloaden is.

Meer informatie

Voor meer informatie, lezen van het stappenplan om met de Actie Vakantietas mee te doen en het bestellen van tassen:
www.kerkinactie.nl/vakantietas

Dit artikel werd overgenomen van de website van Kerk in Actie.