Kledingbus Súdwest Fryslân

Vanuit het Diaconaal Opbouwwerk in de Zalige Titus Brandsma Parochie is het project ‘De kledingbus Súdwest Fryslân’ opgezet. Diaconaal opbouwwerker Kees van Kordelaar is de trekker van het project.

De Kledingbus is een van de waardevolle projecten van het diaconaal opbouwwerk. De bus rijdt door de regio en mensen worden geholpen met goede kleding, een goed gesprek en bemiddeling naar hulp wanneer dat nodig is. Diaconaal opbouwwerk brengt mensen bij elkaar.

Ons motto is: u bent gezonden naar de wereld om goed te doen. Om te geloven op maandag, en het diaconaat op te pakken.

Doelstellingen

De doelstelling van de mobiele kledingbus is drieledig:

1. Voor een vrijwillige bijdrage kwalitatief goede kleding aanbieden en de mogelijkheid om een boek/speelgoed te lenen of te ruilen.
  2. Het vergroten van de sociale cohesie door mensen de mogelijkheid te bieden elkaar te ontmoeten in de kledingbus. Dat gebeurt door een vrijwillige bijdrage te vragen voor de kleding waardoor iedereen, dus niet alleen mensen met een laag inkomen, kleding kunnen ontvan-gen/brengen. En door de mogelijkheid te bieden boeken en speelgoed in te brengen en mee te nemen. De koffietafel zal een prominente plek krijgen in de mobiele kledingbus.
  3. Er is plaats voor diverse vrijwilligers. Tevens willen we een plek bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hier heeft men in de kledingbank inmiddels veel ervaring mee opgedaan.

In januari 2017 is het project gestart met het strippen van de bus. Omdat er op dat moment voldoende financiële middelen waren hebben 3 vrijwilligers de bus verbouwd tot de kledingbus. Sinds 3 juli 2017 rijdt de kledingbus door de 16 dorpen en wijken van de gemeente Sudwest Fryslân.

Prijswinnaars

Kledingbus Súdwest Fryslân won in 2017 de Inspiratieprijs van het Kansfonds en KRO-NCRV, samen met het maatjesproject in Almere. Diaconaal opbouwwerker Kees van Kordelaar is geïnterviewd door Roderick Vonhögen. In zijn programma ‘Roderick Zoekt Licht’ brengt hij de vier genomineerden in beeld.

Klik hier om de video te bekijken.

De uitzending van Kruispunt-TV met als titel ‘Hoop op wielen’ heeft heel veel positieve reacties opgeleverd en een grotere naamsbekendheid. Dat was gelijk te merken aan het aantal bezoekers aan de Kledingbus in de dorpen en wijken die met de bus aangedaan worden, en in de aanmelding van een aantal extra vrijwilligers. Daarnaast mocht het project van een aantal gulle gevers een financiële bijdrage ontvangen.
Eén van de vrijwilligers op de vrijdag is een vrouw met een licht verstandelijke beperking die haar dag-besteding normaal gesproken bij Philadelphia heeft. Zij vindt het geweldig om op de bus de rol van gastvrouw te vervullen en De Kledingbus vindt het geweldig haar de mogelijkheid te kunnen bieden om haar horizon te verbreden en haar talenten en kwaliteiten in te kunnen zetten.

Website: http://kledingbusswf.nl
Video KRO Kruispuntover het project: https://www.npostart.nl/roderick-zoekt-licht/20-06-2017/KN_1691665
Video Hoop op wielen: https://www.kro-ncrv.nl/kruispunt/seizoenen/seizoen-2018/hoopopwielen