Groningen start online diaconaal platform

groningen-diaconaal

Lokale samenwerking tussen kerken onderling is wenselijk en vaak noodzakelijk. De website www.GroningenDiaconaal.nl beidt kerken de mogelijkheid om effectief samen te werken en hun eigen leden te stimuleren zich diaconaal in te zetten. Het is echter méér dan een website, door de vele interactieve ‘tools’ kunnen we beter spreken over een ‘online diaconaal platform’.

Zichtbaarheid van alle diaconale projecten in Stad

Er vinden diverse diaconale activiteiten plaats in de Stad Groningen die zowel door kerken als door christelijke organisaties worden uitgevoerd. Er is geen totaaloverzicht van deze activiteiten. Ze zijn daarom niet altijd goed te vinden door de doelgroep van de activiteiten zelf (de hulpvragers) maar vaak ook niet door de diakenen van andere kerken (‘wat doen de kerken in onze stad?), hulpverleners (‘waar vind ik hulp voor mijn cliënten?’), STIP-kantoren (‘welke hulp bieden de kerken in onze wijk?’) en kerkleden zelf (‘waar kan ik me melden als vrijwilliger?’). Via een zoekfunctie kan de bezoeker eenvoudig het juiste project vinden, ook staan alle projecten op een plattegrond van Groningen (inzoomen per wijk). Deze functie is voor iedereen toegankelijk.
Het online diaconaal platform biedt organisatoren van diaconale activiteiten de mogelijkheid om zelf hun activiteit op de site te plaatsen, en up-to-date te houden en te verwijderen. De informatie kan onbeperkt aangevuld worden met foto’s, films, extra documenten (flyers, jaarverslag) en linken naar de eigen website.

Zichtbaarheid diaconale netwerk in de stad

In Groningen zijn veel diakenen vanuit diverse kerken actief. Voor het diaconaat ‘buiten de eigen kerkmuren’ is er steeds vaker samenwerking nodig met andere kerken in de wijk of stad. Het vinden van collega-diakenen uit andere kerken is niet eenvoudig, zeker ook omdat jaarlijks nieuwe diakenen komen en gaan. Op een afgeschermd gedeelde van de website kunnen diakenen elkaar vinden. Deze functie in combinatie met de inzichtelijkheid van de projecten maakt de samenwerking tussen diaconieën veel effectiever: diakenen kunnen elkaar vinden en werken aan gezamenlijke projecten. Dit voorkomt veel extra vergaderwerk.

Stimuleren van nieuwe diaconale initiatieven in de stad

Een goede diaconale preek kan gemeenteleden aansporen om zich in te zetten voor de kwetsbare medemens. Gemeenteleden (wel of geen diaken) die vervolgens een diaconale activiteit willen opstarten kunnen dit via de website doen. Bestaat er al een dergelijk initiatief? Kunnen ze aansluiten bij bestaande activiteiten? Zijn er andere gemeenteleden (uit andere keren) die willen helpen? Ingelogde gebruikers van het online diaconaal platform kunnen elkaar op afgeschermde delen van de website vinden en steun zoeken voor hun initiatieven.

Eigen gavenbank

Vaak zijn er ook diaconale vragen binnen de eigen gemeente. Bijvoorbeeld een ouder gemeentelid moet verhuizen of een alleenstaande moeder heeft hulp nodig bij het opknappen van een slaapkamer. Op de website kan iedere kerk eenvoudig een eigen ‘gaven- en talentenbank’ maken.

Klik hier om de website te bekijken.