Verlaging eigen bijdrage door Wmo-abonnement

Stapeling van zorgkosten is voor veel mensen met een beperking of aandoening een groot probleem. Vaak vormen eigen bijdragen, zowel voor de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo) als de Wet langdurige zorg (Wlz), een groot deel van die kosten. Belangenorganisaties, waaronder Ieder(in), pleitten er daarom lang voor iets aan de hoge eigen bijdragen te doen. Het kabinet is begin juni 2018 met een verbeterde regeling gekomen.

Eigen bijdrage Wmo

Het ministerie van VWS maakte begin juni 2018 plannen bekend voor de invoering van een abonnementstarief in de Wmo. Hierdoor zal iedereen maandelijks een vast bedrag aan eigen bijdrage betalen voor het gebruik van maatwerkvoorzieningen, ongeacht de hoeveelheid zorg en ondersteuning die wordt gebruikt en ongeacht inkomen. Dat maandelijkse bedrag zal in 2019 € 17,65 zijn. Het gaat om een tijdelijke maatregel die geldt als opmaat naar een wetswijziging (Wmo), die op z’n vroegst in 2020 is doorgevoerd.
Het Wmo-abonnement zal vooral voor de middeninkomensgroepen veel uitmaken. Bij hoog zorggebruik konden zij met enorme kosten te maken krijgen. In veel gemeenten werden lage inkomensgroepen al gecompenseerd, maar vielen middeninkomens net buiten de boot. Bovendien worden de eigen bijdragen er een stuk duidelijker door. Je weet als zorggebruiker waar je aan toe bent, zonder verassingen achteraf door ingewikkelde berekeningen.
Gemeenten houden ook in het nieuwe voorstel de mogelijkheid de laagste inkomensgroepen niets aan eigen bijdragen te laten betalen. Voor meerpersoonshuishoudens met een eenverdiener onder de AOW-leeftijd die nu zijn vrijgesteld van eigen bijdragen, blijft de situatie ook onveranderd.

Eigen bijdrage Wlz

Mensen die gebruik maken van de Wlz hebben ook te maken met een forse stapeling van zorgkosten. De maatregelen die het kabinet aankondigt om de eigen bijdrage voor hen te verlagen, betekent vooral een herverdeling van lasten. Mensen met eigen vermogen gaan erop vooruit, terwijl toekomstige gebruikers van de Wlz meer eigen bijdrage gaan betalen.

Bron: Ieder(in)

Trackback van jouw site.