Koningin Maxima feliciteert SchuldHulpMaatje

schuldhulpmaatje-maximaMet een warme en bemoedigende toespraak voor de vrijwilligers besloot Hare Majesteit Koningin Máxima op 17 februari 2016 haar bezoek aan SchuldHulpMaatje in de Hooglandse kerk in Leiden.
In besloten kring sprak zij eerst met vrijwilligers, hulpvragers en samenwerkingspartners van SchuldHulpMaatje in Leiden, uitgevoerd door vrijwilligersorganisatie Voor Elkaar Leiden. Daarna nam ze deel aan het tweede deel van het 5-jarig jubileumfeest in de grote zaal van de kerk.
Vijf jaar geleden begonnen enkele kerken gezamenlijk SchuldHulpMaatje. Ondertussen zijn duizenden mensen geholpen om hun schulden weer onder controle te krijgen.

Geldproblemen

Schulden en armoede zijn ook in Nederland een groot probleem. Met SchuldHulpMaatje kreeg de kerk een instrument in handen om mensen met financiële problemen echt te helpen. Carla van der Vlist van Kerk in Actie: “Het is een eigentijdse manier om als kerk midden in de samenleving te staan. SchuldHulpMaatje geeft gemeenteleden een vrijwilligerstaak waarmee ze voor andere mensen echt het verschil kunnen maken.”

Ontstaan

Van der Vlist was vanuit Kerk in Actie betrokken bij de oprichting van SchuldHulpMaatje. “Er waren twee bewegingen die ervoor zorgden dat het initiatief van de grond kon komen. Er was een sterke wil van katholieke, evangelische en protestantse kant om gezamenlijk, dus interkerkelijk, iets te doen rond schuldenproblematiek. Vanuit het armoedeonderzoek uit 2010 bleek dat kerken op het gebied van armoede vooral tijd staken in voedselbanken en het bijstaan van mensen met schulden. Dat kriebelde. Vanuit de verschillende kerken wilden we niet alleen ‘pleisters plakken’, maar sterker dan ooit een stevige maatschappelijke rol spelen. Dat betekent ook naast mensen met schulden gaan staan en proberen hen echt uit hun problemen te helpen.”

Bij het ontstaan van SchuldHulpMaatje werkte de politieke wind mee. ChristenUnie Kamerlid Cynthia Ortega wilde de positie van vrijwilligers bij het armoedebeleid verstevigen. Van der Vlist: “Dankzij een motie van haar kwam er budget voor landelijke initiatieven op het terrein van vrijwilligers en schulden. We kregen een mooi bedrag maar moesten toen wel bewijzen dat we echt toegevoegde waarde zouden leveren.”

Resultaten

In meer dan 80 plaatsen is momenteel een plaatselijke vereniging van SchuldHulpMaatje actief. In 2014 vonden 13.500 mensen hulp via de website en kregen 4.800 mensen hulp van een maatje. 60 Procent van mensen die door een maatje ondersteund werden, zijn uit de schulden geholpen.

Voor een deel heeft het succes te maken met het soort vrijwilligers dat is aangetrokken. “We hebben deskundig kader aangetrokken. Zij krijgen een stevige training, die in de praktijk zeer gewaardeerd wordt. Veel vrijwilligers hebben een financiële of maatschappelijke achtergrond. We hebben wel eens buikpijn gehad of het vinden van zulke vrijwilligers niet te ambitieus was. Dat bleek niet het geval. In het eerste jaar was er gelijk al een grote groep vrijwilligers, ook mensen buiten de kerk. De aard van het werk is concreet, je ziet gelijk resultaat. En iedereen ziet dat schulden een maatschappelijk probleem zijn dat aangepakt moet worden”, aldus Van der Vlist.

Klik hier om meer te weten te komen over SchuldHulpMaatje.

Trackback van jouw site.