Mars tegen de armoede Rotterdam

Er waren veel Rotterdammers op af gekomen zaterdag 10 maart. Op het plein 1940 bij het beeld van Ossip Zadkine ‘De Verwoeste Stad’. Daar startte de Mars tegen de Armoede, die in de weken ervoor uitgebreid aangekondigd was.
De mars was bedoeld om aandacht te vragen voor armoede in Rotterdam en om de mensen met de minste inkomens op te roepen op 21 maart naar de stembus te gaan voor de Gemeenteraadsverkiezingen.

Jarenlang zijn mensen tekort gedaan, hebben hun inkomen zien achterblijven bij het modale inkomen, hebben daardoor vaak schulden opgebouwd, zijn in sociaal isolement geraakt, zijn door de dienst werk en inkomen met de nek aangekeken. De organisatoren, een breed samenwerkingsverband met onder meer de Rotterdamse Sociale Alliantie, vinden dat het nu tijd is voor verzet. Om niet nog langer zonder respect behandeld te worden vanaf de Coolsingel.
Om de mensen aan te moedigen waren twee sprekers uitgenodigd: Clara Sies, oprichtster van Voedselbanken Nederland in 2002 en Kitty Jong, landelijk voorzitter van de Sociale Alliantie, tevens vicevoorzitter FNV.
De toespraken waren helder en gaven aan hoe de politiek in de afgelopen bestuursperiode geen aandacht heeft gegeven aan de armoede in Rotterdam. Dat heeft ervoor gezorgd dat de armoede alleen maar is toegenomen.

Bijzonder voor begin maart, werkte het weer heel erg mee. De energie onder de mensen was enorm positief. De twaalf partijen die het manifest voor een nieuw, menswaardig armoedebeleid hebben ondertekend waren er ook om de mars te ondersteunen. Alsmede de FNV en vertegenwoordigers van vele andere sociale organisaties.

Na een gezamenlijk opzwepend trommelconcert van Convoi Exceptional en de Caribische Brassband Dream Team kwam om drie uur onder luid gejoel de stoet in beweging. Via de Westblaak, het Binnenwegplein. De Karel Doormanstraat naar het Schouwburgplein. Met de trommelaars van het Dream Team voorop en daarachter het spandoek met Armoede #Kennie, dat na vier jaar (de eerste mars tegen de armoede in Rotterdam) weer was teruggevonden.

Heel veel bekijks was er op het Binnenwegplein. Er werd meegedanst op de muziek. Op het Schouwburgplein werd de stoet verwelkomt met Rotterdamse smartlappen gespeeld door het Trio The Old Spice Boys. Ook daar werd flink gedanst en meegezongen. Een geweldige sfeer op een fraai vernieuwd plein.

De Politieke Partijen werden geïnterviewd door Ron van de Rhee, tv- en radiomaker en jarenlang politiek verslaggever. Scherpe vragen over de laatste vier bestuursjaren in Rotterdam en over de bezuinigingen op het armoedebeleid. Daarna kon er onder het genot van een kop koffie of thee die werd uitgedeeld door ‘(W)arm Rotterdam’, een initiatief van de Pauluskerk, weer geluisterd, gedanst en meegezongen worden op de muziek van Trio The Old Spice Boys.

Een geweldige dag waar veel aandacht is gegeven aan de armoede die heerst in Rotterdam. En de oproep vooral aan de arme Rotterdammer om op een van de twaalf partijen te gaan stemmen, die het Manifest voor een nieuw rechtvaardig armoedebeleid ondersteunen.

Meer over de mars op de website: www.armoedevrij2020.nl.

Met dank aan Jaap Kooimans, Actiegroep Rotterdam Armoedevrij.

Bekijk een video over de mars:

Trackback van jouw site.

Reacties (1)

• Avatar

Anja Mulders

Ik vind het een goed plan dat Rotterdam in actie komt tegen de armoede.
    Ikzelf heb ook heel mijn leven een uitkering omdat ik stotter en een hazenlip heb.
    Wisten jullie dat veel stotteraars (dit weet ik door internet) geen baan hebben.
    Gelukkig kan Clara Sies met haar dappere woorden mensen die arm zijn een hart onder de riem steken. Ik lees goed de krant, de voedselbanken helpen ook die mensen de huur te betalen. Ga zo door. De politiek heeft geen besef hoe moeilijk deze mensen het hebben….