Kies! Sociale supermarkt

Kies! Sociale supermarkt is een initiatief van Voedselbank Haaglanden en Stek. De rijdende winkel zal vanaf december 2017 op diverse plaatsen in Den Haag Zuidwest staan. Kies! wil de keuzes van klanten bevorderen, in hun boodschappen en in de keuzes die ze maken in het leven. Wie klant is van de Voedselbank is straks klant van de Sociale supermarkt. Het aanbod van gratis producten van de Voedselbank blijft, maar voortaan kan men zelf kiezen. Later komen er meer gratis en goedkope producten bij.

Op proef

Het uitgangspunt van Kies! Sociale supermarkt is: uit de armoede door zelf te kiezen. Mensen in armoede verdienen kwaliteit en keuzevrijheid bij het verkrijgen van hun dagelijkse boodschappen. Daar hebben zij recht op als zelfstandig en weerbaar burger. Daarom zijn Stek, Stichting voor stad en Kerk en Voedselbank Haaglanden de pilot Kies! Sociale supermarkt begonnen.
In deze pilot parkeert vanaf december 2017 een rijdende winkelwagen in de buurten van Den Haag Zuidwest (stadsdelen Escamp en Loosduinen) met zowel pakketten van de voedselbank als (op den duur) aanvullende producten. Behalve dat klanten zelf hun boodschappen kunnen kiezen, ontvangen vrijwilligers ze met een kopje koffie en een gesprek waarin klanten ondersteund worden hun dromen achterna te gaan. Daarbij gaat het over wat kan en wat positief is, niet over wat niet kan. Er wordt naar de mogelijkheden gekeken, zodat ze uiteindelijk uit de armoede komen en een beter leven krijgen.
Kies! onderneemt actie om giften van particulieren te werven voor dit initiatief, om bedrijven en organisaties mee te laten werken en om vrijwilligers te werven.

Trackback van jouw site.

Reacties (1)

• Avatar

Joop Toeter coordinator cupz uitgiftepunten

|

Mooi initiatief, wil graag eens mee als vrijwilliger op deze rijdende winkel. Als coördinator CUPZ, bij de voedselbank Arnhem hebben we sinds 11 sep. een centraal uitgiftepunt arnhem zuid. (CUPZ) met dit winkelconcept zijn we 5 middagen geopend van 13.00 u tot 16.00 u. Op waardige wijze kunnen mensen hun boodschappen kiezen afhankelijk van gezinsgrootte. Een zeer succesvol concept. Ook wij hébben voor de 7 omliggende uitgiftepunten gedacht aan een rijdende winkel. Dus ben erg benieuwd naar jullie ervaring en wil graagg eens mee. Graag hoor ik van jullie, met vriendelijke groet, Joop Toeter coordinator cupz en 18 uitgiftepunten.