Eigen schuld?

eigen-schuldOverheid overschat financiële zelfredzaamheid burgers

Problematische schulden ontstaan mede doordat de overheid te hoge verwachtingen heeft van de financiële zelfredzaamheid van burgers. Dat staat in de WRR-Verkenning ‘Eigen schuld? Een gedragswetenschappelijk perspectief op problematische schulden’. Hierin formuleert de WRR aanbevelingen voor beleid dat beter aansluit op het werkelijke keuzegedrag van burgers.
De overheid heeft te hoge verwachtingen van de financiële zelfredzaamheid van burgers. Voor veel mensen zijn de regels te ingewikkeld, bovendien wordt er te weinig rekening gehouden met de psychologie van mensen. Het onbedoelde gevolg is dat schuldenaren soms gedwongen zijn nog meer schulden te maken.
Het aantal huishoudens in Nederland dat zijn schulden redelijkerwijs niet meer kan afbetalen is de laatste jaren gestegen tot ruim boven de half miljoen. De Verkenning richt zich op de rol van individuele mentale kenmerken en vermogens in deze problematiek.
De WRR geeft het advies naar aanleiding van een onderzoek van de Nationale Ombudsman. Die concludeerde dat de schuldhulpverlening in Nederland tekortschiet. Hij zei dat mensen met problematische schulden nog te vaak worden weggestuurd, terwijl het vaak mensen zijn die zichzelf niet kunnen redden.

Klik hier om het WRR-rapport te downloaden.

Deze bevindingen zullen bijvoorbeeld SchuldHulpMaatjes niet vreemd in de oren klinken. Waar mensen met problematische schulden vaak niet aan de bak komen bij officiële instanties, begrijpen maatjes dat mensen die in de problemen zijn geraakt trouwe ondersteuning nodig hebben bij de weg die ze moeten afleggen om er weer uit te komen.

Klik hier om te lezen hoe SchuldHulpMaatje Montferland te werk gaat.
Klik hier om naar de landelijke website van SchuldHulpMaatje te gaan.

Trackback van jouw site.