Werkzoekenden bijstaan, hoe doe je dat als kerk?

Netwerkdag Encour, zaterdag 23 april

encour-netwerkdagOp zaterdag 23 april organiseert Encour in scholengemeenschap Guido de Bres in Amersfoort een landelijke netwerkdag voor kerken en diaconieën met het thema: ‘Werkzoekenden bijstaan, hoe doe je dat als kerk?’

Tijdens deze dag willen we met elkaar nadenken over hoe we als kerk naaste kunnen zijn voor werkzoekenden. Bijvoorbeeld over het proces dat je doormaakt als werkzoekende, initiatieven die kerkelijke gemeenten zijn gestart voor werkzoekenden en er is ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over dit onderwerp. Bij langdurige werkloosheid loop je niet alleen tegen praktische, maar ook tegen mentale en geestelijke vragen aan. Voor kerken ligt hier een kans om werkzoekenden te ondersteunen.

Toegang 10 euro. Iedereen welkom.

Klik hier voor meer informatie, programma en aanmelden.

Trackback van jouw site.

Reacties (2)

• Avatar

Anton van der Zandt

|

Fijn, dat de kerken werkzoekenden bijstaan, maar hebben de kerk weet van de enorme herbeoordelingsopeatie van een grote groep wajongers. Tussen nu en 2018 wordt gekeken welke van deze Wajongers eventueel nog kunnen werken. Hebben de kerken weet, wat dit teweegbrengt bij deze Wajongers? Denken de kerken, dat deze Wajongers aan de slag komen? Of dat deze mensen tot armoede veroordeeld worden, omdat geen enkele werkgever de Wajongers aan wil nemen, omdat deze mensen toch ”een vlekje” hebben?

• Avatar

Knooppunt Kerken en Armoede

|

Beste heer Van der Zandt,

Dank voor uw reactie.
      U hebt gelijk: er zijn veel zaken rond de overgang naar de Participatiewet en terugdringen van het aantal Wajongers tot alleen de volledig arbeidsongeschikten. Het is zeker zorgelijk hoe dit zal uitwerken voor Wajongers. De kansen op de arbeidsmarkt zijn niet gunstig en de inkomenspositie kan dus voor grote groepen verslechteren.
      In hoeverre plaatselijke kerken hier alert op zijn en mensen bij kunnen staan, is moeilijk te overzien. Landelijk volgen we dit wel, maar we hebben niet de menskracht om hier ook actie op te ondernemen. Organisaties als Ieder(in) zullen dat wel doen. De kerken kunnen landelijk ook iets meer doen via de samenwerking in de Sociale Alliantie.

Met vriendelijke groet,
      Peter de Bie