Second Chance at Work Breda

second-chance-at-workKlik hier om dit artikel te downloaden als pdf-bestand.

Sinds 2014 voert korps Breda van het Leger des Heils in samenwerking met ReShare het Second Chance at Work project uit. ReShare is het kledinginzamelbedrijf van het Leger des Heils.
Heleen Verburg van het korps Breda: “We merken dat veel mensen met een smalle beurs die geen baan (meer) hebben en moeten solliciteren van het UWV of de gemeentelijke sociale dienst, vaak geen passende kleding meer hebben voor de baan waarnaar ze solliciteren. De kleding is veelal gedateerd en/of versleten. Hierdoor is het voor hen heel moeilijk om bij de sollicitatie een goede eerste indruk te maken op basis van hun uiterlijke verschijning. En het is helaas bekend dat de eerste indruk die een werkgever van een kandidaat werknemer heeft, vaak bepalend is voor diens kansen om de gewenste baan te krijgen.”

Gratis passende kleding

Vanuit het project biedt Second Chance at Work deze mensen, op vertoon van een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek, gratis een set bij de functie passende kleding aan. “Wij adviseren dan ook over wat passend is. Sollicitanten kunnen deze kleding uitzoeken in onze eigen kledingwinkel. Desgewenst kunnen ze een afspraak maken zodat ze in alle rust en privacy kunnen kijken welke kleding ze nodig hebben. Als ze de baan krijgen, kunnen ze nog een keer een setje kleding komen uitzoeken. Op die manier kunnen ze bij hun nieuwe baas goed voor de dag komen.”

In het afgelopen jaar zijn op deze manier al heel regelmatig mensen aan passende kleding geholpen.

Rebox

Om aan passende en representatieve kleding te komen worden bij bedrijven die het project ondersteunen een ReBox van Second Chance at Work project neergezet zodat de medewerkers daarin hun kleding aan het project kunnen doneren. De ReBox is een grote kartonnen inzamelfaciliteit die in het bedrijf geplaatst kan worden. De organisatoren zorgen er dan voor dat de ReBox periodiek wordt geleegd.

“Ook zijn we altijd bereid om op onze Facebookpagina een vermelding met foto te plaatsen over de met ons samenwerkende bedrijven zodat dit hen weer enige naamsbekendheid oplevert en zij hiermee ook duidelijk kunnen maken dat ze een sociaal betrokken onderneming zijn die ook duurzaamheid een belangrijk item vindt.”

Er wordt nauw samengewerkt met de gemeentelijke sociale dienst en Second Chance at Work staat regelmatig met een stand op banenbeurzen en dergelijke activiteiten om het project bij sollicitanten bekend te maken. Hier delen we ook flyers over het project uit aan de bezoekers.

Financiële problemen

“Het project biedt ons tevens de mogelijkheid om tijdens het uitzoeken van de kleding nader contact te leggen met de persoon in kwestie. Zo krijgen we vaak informatie over diens persoonlijke omstandigheden en horen we ook nog wel eens over financiële problemen die aan de orde zijn. In zo’n geval proberen we de betrokkene door te verwijzen naar onze Raad&Daadbalie van waar uit ze desgewenst hulp kunnen krijgen bij het zoeken naar een oplossing voor deze problematiek.”

Meer weten?

second-chace-at-work-logoKorps Breda, Heleen Verburg