DiaconAction

diaconaction

DiaconAction is een jaarlijkse activiteit waarbij jongeren zich gezamenlijk inzetten voor hun omgeving. Verspreid over heel Nederland bedenken groepen tieners en jongeren een eigen activiteit die ze als groep samen uitvoeren. Vanaf 2013 zijn groepen vrij om te kiezen op welk moment ze de actie uitvoeren, in de voorgaande jaren was dit altijd het derde weekend van november.

DiaconAction is samengesteld uit twee woorden: Diaconie en Actie. Diaconie is alles wat er vanuit de kerken gedaan wordt voor mensen die wel een (materieel) steuntje in de rug kunnen gebruiken. Mensen in de kerken doen dat, omdat zij Jezus Christus willen volgen. Jezus spiegelde ons een manier van leven voor. Mensen die in Hem geloven willen hun geloof ook op die manier vormgeven. Eén van de belangrijke dingen om het geloof in daden om te zetten is de aandacht voor andere mensen, wat diaconie heet.
Diaconie betekent zelf ook al actie. Voor jongeren betekenen deze twee woorden samen DiaconAction: een gave activiteit waarbij jongeren en tieners zich in kunnen zetten voor mensen in hun eigen omgeving.
Elk jaar wordt DiaconAction gehouden in het weekend van november rond het feest van Sint Maarten. Omdat alle acties in hetzelfde weekend worden uitgevoerd, wordt DiaconAction nog zichtbaarder.
Jongerengroepen uit de kerken, maar ook van daarbuiten, kiezen zelf een project en voeren dat ook zelf uit. In de bisdommen Rotterdam, Haarlem, ’s-Hertogenbosch zijn er projecten medewerkers actief.

Geluk vermenigvuldig je door te delen

In de parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort stond zondag 23 november 2014 in het teken van ‘delen’ en het geluk dat je daarin ervaart. Zestig tieners, jongeren en begeleiders staken die dag hun handen uit de mouwen tijdens DiaconAction, “een inmiddels welbekend evenement in de OLVvA parochie”, zo is te lezen op de website van de parochie.
De jongeren gingen zondagmiddag in vijf verschillende groepen op pad. Daarbij bezochten zij “mensen uit de eigen omgeving om hen een surprise te geven, zusters van Onze Lieve Vrouw van Amersfoort/ ter Eem, ouderen van de afdeling Plataan (verzorgingstehuis Birkhoven), mensen met een verstandelijke beperking in ontmoetingscentrum De Klepper en mensen uit verpleegtehuis De Blinckert van het Leger des Heils. De jongeren hebben al deze mensen iets kostbaars gegeven: hun aandacht, hun tijd en hun enthousiasme,” aldus de website.
Aan het einde van de middag kwamen de deelnemers weer samen voor een speciale jongerenviering in de H. Martinuskerk (Hoogland), waarna de dag werd afgesloten met een gezamenlijke maaltijd.
DiaconAction is een jaarlijkse activiteit waarbij jongeren zich gezamenlijk inzetten voor hun omgeving. Verspreid over heel Nederland bedenken groepen tieners en jongeren een eigen activiteit die ze als groep samen uitvoeren. Sinds 2013 zijn groepen vrij om te kiezen op welk moment ze de actie uitvoeren, in de voorgaande jaren was dit altijd het derde weekend van november.

www.diaconaction.eu
www.jongkatholiek.nl/diaconaction